mandag den 12. november 2012

DORTHES HUS


Af Dorthe Nors

Jeg har netop boet i Smedehuset på Hald Hovedgård i et par uger. Nu savner jeg det lille hus, så meget, at det er grotesk. Jeg går og sukker efter et hus på den størrelse, som jeg kunne bo i året rundt. Et sådant hus behøver ikke ligne Smedehuset, men det må godt have den størrelse, som huset på billedet har, for eksempel. Det hus hedder Helenes Hus og ligger  i Sammelsted, som ikke er en by, men et hedelod i Sinding-Ørre sogn, hvor jeg stammer fra. I dag er huset museum, men da jeg var barn boede der en gammel kvinde i huset, Helene. Hun havde opfostret et kæmpe kuld unger i det hus, og det var et fattigt hus, ligesom alle husene i Sammelsted var fattighuse, og så elendige, at Helenes var det eneste, der havde overlevet til eftertiden. Huset havde lerklinede gulve, brændekomfur, intet var blevet fikset siden arilds tid. Over alt på væggene hang små fotografier af den mangfoldige slægt. Jeg besøgte hende engang, da jeg var ti år gammel sammen med min mor, der skulle tegne huset til en bog. Det var eventyrligt at komme ind i et hus, hvor sådan en gammel kone levede, som om det alt sammen var meget almindeligt. Det var det ikke. Ligesom Gammel Karl, vores nabo på Brådjord Bakke i Sinding, levede Helene i en tid, hvor heden styrede det hele. Gammel Karl kunne se nisser, og han sagde det ikke for sjovt: Han kunne se nisser, og det kunne Helene sikkert også, og nu er de for længst lagt i jorden. Gammel Karls hus er revet ned, og nu ligger der i den omsiggribende iver efter at asfaltere heden en rundkørsel i stedet. Men Helenes Hus er der endnu, og jeg går rundt i København og sukker efter at få fingrene i et hus på størrelse med Helenes - bare uden stråtag, for stråtag er noget bøvl, og det er de lerklinede gulve, den manglende isolering, væggelusene, den evindelige træk, soten og børnedødeligheden også, men ellers - åh, ja, jeg gad godt bo i Smedehuset altid, eller finde mig mit eget hus. Ikke Smedens, ikke Gammel Karls, ikke Helenes, men mit hus: Dorthes hus.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Her er der plads til din anekdote, historie, mening eller kommentar,
vi vil blive glad for den.
Skriv gerne dit navn også.

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.